Vynálezy...
...které jsem nevynalezl
Kůň cyklista
Radlice na chodce
Tento vynález z roku 1893 měl zabránit poranění chodců při střetu s tramvají.
Horská dráha na dráze
Tento vynález z roku 1899 měl zabránit škodám při případné srážce vlaků. Lokomotiva je vybavena kolejovou konstrukcí, na kterou měl protijedoucí vlak vyjet a tím se zastavit.
Ruské kolo jinak
Tento netradiční dopravní prostředek postavil v Paříži Erich Edison-Puton v roce 1910. Jeho motorová jednokolka byla poháněna motorem de Dion o zdvihovém objemu 150 ccm a výkonu 2,5 kW. Na obrázku je plně funkční exemplář jednokolky s originálním motorem z expozice muzea Auto & Technik v německém Sinheimu.
Letadlo bez křídel
Francouzský konstruktér Marcel Leyat přišel po 1. světové válce s myšlenkou automobilů poháněných vrtulí. Do roku 1925 postavil celkem 30 takových strojů, nesoucích jméno Hélica. Hélicy měly dřevěnou rámovou konstrukci a kapkovitá karosérie ukrývala dvě zasebou umístěná pohodlná sedadla. V roce 1927 uskutečnil Leylat na autodromu Montlhéry rekordní pokus, když jel rychlostí 170 km/h při spotřebě pouhých 6 l/100 km! Na obrázku je Hélica 2H poháněná dvouválcem ABC Scorpion o výkonu 6 kW, se kterým lehoučké, jen 250 kg vážící, vozítko s řízenými zadnímy koly bez problémů dosahovalo rychlosti 100 km/h.
Kráčející automobil
Na jaře roku 1920 seznámil svět se svým vynálezem továrník Václav Zbořil z Bystřice pod Hostýnem. Jeho
"Autoped" - hybrid, který tvořila přední kola z běžného automobilu a zadní náprava byla nahrazena důmyslný mechanismus, opírající se o zem
kovovými chodidly - pédy. Po každé straně vozidla dvojice malých dvojpéd, celkem tedy měl stroj osm malých nožek. Země se vždy dotýkaly
jen dvě z nich, na každé straně jedna. Ostatní mezi tím opisovaly krkolomnou dráhu vzduchem. Snahou bylo co nejvíce napodobit ladný krok
pincgavského valacha. Stojí za to citovat nadšeného vynálezce: "Účelem jest uschopniti automobilní vozidlo k oné přirozené opěrné
a tažné výkonnosti, které jiné stroje koly opatřené postrádají, jíž se však vyznamenávají koně. Užitečnost Autopedu spočívá v nejen
v úplném zabezpečení tažného výkonu na každém, jakkoli utvářeném terénu, nýbrž i ve veliké úspoře motorické energie oproti strojům
s pohonem kolovým, které největší část své motorické síly vyplýtvají k uválení své jízdní dráhy, do níž Autopedy jen svými chodidly
zabírají a větší část překážek vůbec překráčí..."
P.S. Myslíte, že by tento Autoped dokázal šlapat vodu?
Sport |
Auta |
Design |
Četba |
Hudba |
Humor |
Home |
O mně |
Cesty |
Zájmy |
Odkazy |