Vynálezy...

...které jsem nevynalezl


Kůň cyklista

Kůň cyklista

V roce 1887 byl patentován vynález, podle kterého se kůň umístil do vozidla tak, aby šlapal na pedály. Kůň tedy měl šlapat, jako by jel na kole. Důmyslně bylo vymyšleno i snížení rychlosti či zastavení vozidla. Pod břichem koně byl široký pás a pomocí páky bylo koně možné umístit do různé výšky. Kdyby byl kůň nadzvednut, jeho váha by prý již tolik netlačila na pedály a vozidlo by jelo pomaleji. K zastavení vozidla postačilo koně vyzvednout tak vysoko, aby nemohl šlapat.

Top


Radlice na chodce

'Radlice' na chodce

Tento vynález z roku 1893 měl zabránit poranění chodců při střetu s tramvají.

Top


Horská dráha na dráze

'Horská dráha' na dráze

Tento vynález z roku 1899 měl zabránit škodám při případné srážce vlaků. Lokomotiva je vybavena kolejovou konstrukcí, na kterou měl protijedoucí vlak vyjet a tím se zastavit.

Top


Ruské kolo jinak

'Ruské' kolo jinak

Tento netradiční dopravní prostředek postavil v Paříži Erich Edison-Puton v roce 1910. Jeho motorová jednokolka byla poháněna motorem de Dion o zdvihovém objemu 150 ccm a výkonu 2,5 kW. Na obrázku je plně funkční exemplář jednokolky s originálním motorem z expozice muzea Auto & Technik v německém Sinheimu.

Top


Letadlo bez křídel

Pojízdný ventilátor

Francouzský konstruktér Marcel Leyat přišel po 1. světové válce s myšlenkou automobilů poháněných vrtulí. Do roku 1925 postavil celkem 30 takových strojů, nesoucích jméno Hélica. Hélicy měly dřevěnou rámovou konstrukci a kapkovitá karosérie ukrývala dvě zasebou umístěná pohodlná sedadla. V roce 1927 uskutečnil Leylat na autodromu Montlhéry rekordní pokus, když jel rychlostí 170 km/h při spotřebě pouhých 6 l/100 km! Na obrázku je Hélica 2H poháněná dvouválcem ABC Scorpion o výkonu 6 kW, se kterým lehoučké, jen 250 kg vážící, vozítko s řízenými zadnímy koly bez problémů dosahovalo rychlosti 100 km/h.

Top


Kráčející automobil

Kráčející automobil - Autoped

Na jaře roku 1920 seznámil svět se svým vynálezem továrník Václav Zbořil z Bystřice pod Hostýnem. Jeho "Autoped" - hybrid, který tvořila přední kola z běžného automobilu a zadní náprava byla nahrazena důmyslný mechanismus, opírající se o zem kovovými chodidly - pédy. Po každé straně vozidla dvojice malých dvojpéd, celkem tedy měl stroj osm malých nožek. Země se vždy dotýkaly jen dvě z nich, na každé straně jedna. Ostatní mezi tím opisovaly krkolomnou dráhu vzduchem. Snahou bylo co nejvíce napodobit ladný krok pincgavského valacha. Stojí za to citovat nadšeného vynálezce: "Účelem jest uschopniti automobilní vozidlo k oné přirozené opěrné a tažné výkonnosti, které jiné stroje koly opatřené postrádají, jíž se však vyznamenávají koně. Užitečnost Autopedu spočívá v nejen v úplném zabezpečení tažného výkonu na každém, jakkoli utvářeném terénu, nýbrž i ve veliké úspoře motorické energie oproti strojům s pohonem kolovým, které největší část své motorické síly vyplýtvají k uválení své jízdní dráhy, do níž Autopedy jen svými chodidly zabírají a větší část překážek vůbec překráčí..."
P.S. Myslíte, že by tento Autoped dokázal šlapat vodu?

Top


Sport

Auta

Design

Četba

Hudba

Humor


Home

O mně

Cesty

Zájmy

Odkazy


J@N J@GRIK Design™ All rights reserved.© 1999